2011-09-09
 21:52:23

OM BARN

Kom in på en blogg här ikväll, som handlar om ett par som länge har försökt bli gravida.
Äntligen lyckades dom, men på första rutinultrat fick de reda på att barnet var så grovt missbildat att han inte skulle klara av ett liv.
De tvingades då ta beslutet om att "ta bort" honom, och föda ut han.


När jag läser sånt här slår det mig hur grymt tacksamma vi som hade det relativt "enkelt" att få barn ska vara.
Det är verkligen ingen självklarhet, och även om man får plusset är det en lång väg fram tills det att man har barnet hos sig. Mycket kan hända på vägen, och även efteråt förståss.

Många pratar om barn som om de vore något man kan köpa i butik. "När ska ni skaffa barn då?" "Jag ha bestämt att jag ska bli mamma när jag är 23"

Saker som när barn ska komma, är ingenting man kan bestämma över själv!

Vi som har haft turen att få uppleva en hel graviditet, med ett lyckligt slut. Vet också om all oro som finns under tiden.
I början är man orolig för missfall, när den "gränsen" är förbi börjar man oroa sig för ultraljudet, sen för att man inte tycker man känner tillräckligt med sparkar, inför sista ultraljudet är man orolig för att läkaren ska se något han inte såg förra gången.
Sen börjar oron inför förlossningen, tänk om något händer barnet?
Och såhär fortsätter det sen, jag har nu insett att jag aldrig kommer att sluta oroa mig för något som har med Nova att göra.
Oron kommer jag leva med tills den dagen jag somnar in.

Och så är det med barn.

Graviditet och barn kan jämföras med ett lotteri, vissa drar en vinstlott och kommer hem med ett friskt barn, medans vissa tyvärr får en nitlott och går hem vinstlösa.

Så, ett barn är ingenting man skaffar hur som helst, det är någonting man har lyckan att få.

Var tacksamma över det!


Detta är vårat lilla gryn på första rutinultrat.
Här hade vi ännu ingen aning om att vi faktiskt skulle få fullfölja hela graviditeten.


Carola

"Så, ett barn är ingenting man skaffar hur som helst, det är någonting man har lyckan att få." Exakt!! Håller med om allt i ditt inlägg. (Har även skrivit ett om samma sak förut :)) Jag blir tokig när folk tror att de ska kunna bestämma när bebisen ska komma, när det passar in i deras liv..eller just när andra frågar sådär..det vet man aldrig det! Vi hade supertur, jag blev gravid allra första gången vi hade sex utan skydd, och det är jag otroligt tacksam och glad över! Vet mååånga som har problem med att bli gravida, som upplevt missfall, har olika sjukdomar som försvårar att bli gravid..har t.o.m en kompis vars bebis dog när den var 7 veckor gammal!! :( :( Den oerhörda sorgen kan man nog aldrig förstå om man inte upplevt den själv. Fy f*n :(



Måste vara otroligt psykiskt påfrestande (just att ha problem med att bli gravid osv alltså)!! Är otroligt lycklig över att Nova kom till oss och att hon inte är sjuk eller att det hände något under graviditeten. Och är mycket medveten om att nästa gång kan det ta flera år innan man blir gravid....man ska inte ta något förgivet helt enkelt!



Och ja, vidrigt det där om paret du skrev i början :( :( INGEN ska behöva uppleva sådant!! Men det är ju allt för många som gör det ändå :(


Pamela

Ja jag håller också med dig, men det kanske du förstår, för du vet ju vad vi just gått igenom själva...

Det verkar som många människor tror att det bara är att skaffa barn hur som helst, men så är ju verkligen inte fallet. Jag upplever många gånger att kunder slänger ur sig kommentarer hur som helst. Man kanske pratar om barn och så kanske man berättar att man har en 6- årig dotter, då kläcker ofta kunderna ur sig, ja men då är det nog dags för nästa, det blir så långt mellan barnen annars osv osv...Dom menar kanske inget illa, men ibland känns det bara som att man skulle vilja skrika åt dom att skit i det du och sköt ditt liv istället, men det kan man ju inte göra. Det har aldrig slagit dom att man kanske inte kan få flera barn, att man inte vill ha flera barn eller att det bara inte funkat och man kanske fått flera missfall. Det verkar inte finnas i dessa människors värld. Och vad spelar det för roll för dom egentligen, hur många barn jag har, det är väl ändå upp till mig och min man att bestämma?!

Förlåt nu låter jag förbannad! Blir bara så irriterad på folk som slänger ur sig saker som låter så fel, saker som dom egentligen inte har att göra med.

Ja som sagt jag håller med dig och det är skönt att det finns såna som förstår! :)

Kram


PERNILLA SVARAR

Ja det är helt sjukt hur vissa kan hålla på, och även om de som säger det knappast menar något illa, blir det ju självklart jobbigt att hela tiden få frågan om när nästa kommer...

Och att man kanske inte alls är intresserad av ett barn till, det verkar inte ens vara ett alternativ för vissa.

Barn är som sagt inget man beställer, och man kan omöjligt bestämma när de ska komma.

Man måste helt enkelt bara vara tacksam om man får några :)



Jag kan bli så galet irriterad när jag hör kompisar prata "alltså, före jag är 27 ska jag ha fått två barn, byggt hus osv osv.."

DET FUNKAR INTE SÅ!

nej fy..



Önska kan man alltid, men bestämma över något som barn det funkar inte!



Däremot brukar jag önska många gånger, att såna som verkligen vill ha barn och tänker göra allt för dom, skulle få dom istället för dom som inte alls verkar ha någon glädje av dom..

Men det är ju förståss ett helt annat kapitel :)



Håller tummarna för er iallafall Pamela, snart händer det :)!


jessica liewendahl

oj vad fina tankar och bra skrivet, tänk vad man mognar när man fått ansvar över ett barn, jag tror de som planerar barn hus osv innan en viss ålder tänker om någon gång...det finns ju både med och motgångar i livet och man lär så länge man lever, sköt om familjen/kram jessica



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: