2011-09-22
 20:13:23

FEM-MINUTERS-METODEN

I början på veckan bestämde vi oss (jag och Tomas) att pröva något nytt med Novas sovande.
Det är inte det att hon har sovit dåligt, men som jag säkert har skrivit så har hon vaknat upp på natten och inte somnat om före jag har gått ner och lagt mig med henne.

Egentligen har det varit rätt mysigt att sova sista timmarna bredvid henne, men min rygg pallar inte med att sova på en madrass på golvet.
Och så skulle ju gärna jag och Tomas sova ihop någon gång också :)

Senast vi var till rådgivningen fick vi en broschyr med hem som handlade om fem-minuters-metoden.
Då var jag helt emot det och var stensäker på att det aldrig skulle funka, och att jag inte skulle klara av att höra Nova gråta.

Men så i måndags, efter att vi båda har läst broschyren ett antal gånger och pratat om det rätt mycket så provade vi.
Jag gav henne kvällsvällingen i famnen som vanligt, pussade sen på henne och sa godnatt.
Lade ner henne i sängen och gick ut.

Det var nu jag hade målat upp en helvetesbild om panikskrik, en gråtande bebis och en ännu mer gråtande mamma.

MEN

Nova gnällde i ca 3 minuter, sen somnade hon så sött. Det var aldrig riktigt gråt/skrik utan mera ett tröttgnäll.
Vi hade bestämt oss innan att om hon blir helt ifrån sig, skulle vi avbryta alltihop och göra som vanligt.

Men nu behövde vi alltså inte det.
Det har fortsatt att gå lika bra hela veckan, hon gnäller i ca 1-3 minuter, innan hon somnar in.

Och vet ni vad?!
I natt sov hon från 20.15-09.30 utan ett endaste litet knyst.

JAG ÄR STOLT <3

Jag är stolt över våran underbara dotter, som tydligen verkar vara ett barn som detta fungerar väldigt bra för. Och jag är även stolt över mig själv, som genomförde dethär fast jag har tvekat och velat så länge.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: