2011-02-21
 18:46:58

SVERIGERESAN

Det blev ett långt inlägg, hehe. Hoppas ni orkar läsa!




Nu ska ni få höra om våran Sverigeresa i lördags...

Båten gick 8.00 från Mariehamn, vi åkte ombord och åt morgonfrukost och sådär.. Vi fick reda på att båten var 15 min försenad pga av isen, alla minuter var viktiga för oss då vi från början inte hade så mycket tid..
Nåväl, när vi åkt av båten bildas en lång kö.. blåskontroll, det gick lååångsamt framåt. Och när det väl var våran tur att blåsa, nej då vinkar de förbi oss.. Helt onödigt att köa i ca. 20 min alltså..

Nu var vi då äntligen påväg mot Uppsala, fort gick det. Och klockan tickade..
När vi närmade oss Uppsala, körde vi fel och började så småningom se skyltar om både Sundsvall och Strängnäs..
Här blev jag svinirreterad, vilket resulterade i storbråk mellan mamma och mig..
OJOJ! kul nu i efterhand, men inte då!

Efter mycket om och men kom vi äntligen fram till Ikea..
Jag har aldrig förut sprungit så fort igenom ikea, och ändå fått med mig det jag skulle..
Vi fortsatte till Gränby, där det också gick i ilfart. Jag bara plockade på mig lite saker, utan att egentligen tänka efter..
Nåväl, klockan 15.00 skulle båten tillbaka gå, 13.40 kom jag ut till bilen, där mamma och Mickan redan väntade.
Mickan behövde åka tillbaka till området där ikea är, för att snabbt springa in och köpa ett par skor på skopunkten.
"Okej, men du måste vara jävligt snabb isåfall!" sa vi..
Och snabb var hon, men vi kom kanske iväg från Uppsala .. ca. 13.50 (alltså, 1h och 10min före båten skulle gå - gärna ska man ju ha checkat in en stund före..)
Mamma körde som en tok, och ingen tänkte nog så mycket på det..
Vi ser en skylt där det står "Norrtälje 21km" av någon anledning stressade jag inte upp mig, utan tänkte att det var 21km kvar till kapellskär (pucko!)
Vi började nu inse hur jävla bråttom vi hade.

Mamma körde så fort hon bara vågade i halkan, och klockan rusade iväg. När vi passerade skylten "Kapellskär 19km" var det ungefär 10 minuter tills färjan skulle gå.. Det var kört!
Men vi fick inte ge upp nu satt Mickan och sa i baksätet..
Jag försökte ringa terminalen och höra om det fanns någon chans att de kunde vänta, men fick inget svar..
När skylten med "Kapellskär 5km" kom, var klockan 15.00
FAAN!
Nåväl, vi levde på hoppet att båten fortfarande skulle vara försenad - den var ju det på morgonen.
Och när vi kom ner till hamnen, var färjan kvar men klaffen stängd.
DAMN IT!!
Mickan rusade upp till terminalen, men kom ner igen eftersom hela lokalen var fylld med människor.
Hon var arg.. Hon ville verkligen hem, hon skulle bort på kvällen.
Efter en liten stund kom hon på att hennes kompisar skulle med båten, hon ringde dom och bad de säga åt personalen att vänta på henne..
Mickan ryckte åt sig sina saker och sprang upp igen..
Hon hade frågat personalen om det fanns någon chans att öppna för en bil "Nej, det är helt omöjligt - men du hinner bra ombord ännu!"

Så Mickan åkte, jag och mamma satt nu fast i Kapellskär, och såg båten sakta men säkert försvinna...
Vi skrattade mest åt hela alltihopa, och kunde inte förstå att allt gick så jävla fel.

Vi bestämde oss för att åka till Norrtälje och försöka få tiden att gå.. vi åt lite, och gick runt i lite butiker (de flesta stängde precis när vi kom..)
I GOD TID!! åkte vi ner till hamnen och väntade på nästa båt.
När tanterna som sitter i biljettluckorna kom, öppnade de alla bås FÖRUTOM det som vi stod framför - HAHA!

Väl på båten, fick vi höra att vi var 30 min sena..
Resan gick långsamt, vi ville bara hem.
När vi hade gått ner på bildäck och satt i bilen, märkte vi att något var fel. De hissade klaffen upp och ner, backade och körde fram färjan och rustade med allt möjligt.
Det var is på kajen - de fick inte ner landgången (?) ordentligt!
NU RÄCKER DET! JAG VILL HEM!
Halva besättningen kom ner på bildäck (den ena mer yrvaken än den andra) och en halvtimme senare, var vi äntligen i land på Åland.
Och det har nog aldrig varit så skönt att vara hemma..

VILKEN JÄVLA RESA!
En kort resumé;
Försenad färja - blåskontroll - felkörning - missade båten - öppnar alla biljettluckor utom våran - försenad färja - is på kajen!

ALDRIG MERA SVERIGE 19 FEBRUARI :)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: