2010-10-05
 18:57:17

FRÅGA!

Tydligen kom inte ett av mina inlägg upp på bloggen... vi provar igen!

Har börjat fundera på var vi ska ha bilbarnstolen, i fram eller baksätet?
Vad tycker ni och varför?
Har läst runt lite och vissa säger det ena och andra det andra. Så jag tänkte att det kan vara kul/bra att höra vad ni tycker..
Själv tycker jag det skulle vara lättast att ha henne fram om man är ensam i bilen, annars måste man ju stanna så fort hon tappar nappen eller liknanade..

Ge mig era råd nu :)


Åsa, mamma till Sebastian

Just därför tycker jag man ska ha bebisen bak i bilen, så man måste stanna om man ska göra något. Är bebisen fram så är man mer fokuserad på bebisen och tittar inte lika mycket på vägen, vilket kan skapa bilolycka. Jag har Sebastian bak i bilen bakom passagerarsätet :)

Sitter barnet fram måste man även stänga av airbagen, och då sitter inte du lika säkert.



Detta är min åsikt, sen finns det säkert positiva saker med att ha bebis fram också :P



PUBLICERAT: 2010-10-05, 19:08:19 | URL: http://minifjun.blogg.se/
sassa

Jag är ju inte erfaren av detta som du vet, men jag skulle säga att det vore skönast att ha den i framsätet först ett tag bara och sen flytta den tillbaksätet. Om du har den i baksätet och inte ser henne så kommer du att måsta stanna hela tiden för att du blir så till dej varje gång det är något med lillan i början när man är så överbeskyddande? Bara min tanke :)


Pernilla

Åsa: Ja, det är ju iofs sant det med att man fokuserar mer på bebis än väg. Airbag har vi bara på min sida, så det är inget problem..



Sassa: Det är lite så jag tänker, så överbeskyddande man kommer vara i början, är alla sekunder hon gråter och inte ser mig alldeles för många.. svårt dethär.. Tomas håller stenhårt på framsätet just av den orsaken om man är ensam om hon börjar gråta..

Men vill ju ändå ha henne så säkert det går. HM :)



PUBLICERAT: 2010-10-05, 20:06:51 | URL: http://pernillanivetju.blogg.se/
Madde

hmm.. jag skulle ha barnet i baksätet från början. För om man börjar ha barnet i framsätet kommer även barnet bli van med att se mamma eller pappa i bilen, vilket betyder mer gnäll och stopp om man sen byter till baksätet. Om du har barnet bak från början tror jag inte du kommer behöva stanna så ofta. För hon kommer ju bli van med att du inte plockar upp eventuella nappar eller leksaker på stubinen.. Det är iaf en teori jag har. :)



PUBLICERAT: 2010-10-05, 21:01:59 | URL: http://lillins.wordpress.com
Anonym

Tyvärr sätter många barnet fram av lathetsskäl och tänker inte på säkerheten :/

Ska man trösta ett barn som sitter fram så blir man med all säkerhet mer okoncentrerad än med ett skrikande barn bak som man inte kan göra nåt åt på momangen utan kanske måste stanna, om du förstår hur jag menar... Inte läge med Imse vimse spindel under körning...



Ur krocksynpunkt så är det säkrare att barnet sitter bak, krockar du med fronten kan motorn skjutas bak mot kupén och därmed sätena fram, krockar du bakifrån ska andra bilen genom hela trunken för att nå bebis, förstår du hur jag menar?

Dessutom så skymmer en bilbarnsstol i framsätet både sikten och backspegel och det ser jag heller ingen vits med.

Barn ska sitta bak till 12 års ålder eller tills dom är 140 cm.



Alla barn har inte napp heller, men om dom har det o har jacka/halare eller tjockare på sig drar man ju ändå upp kragen lite för att den inte ska ligga mellan dubbelhakorna o skava o då fastnar lixom nappen automatiskt i munnen lite av halsduken o jackan. Kanske otydlig beskrivning där :) men nappen kan alltså inte fara nånstans, gör det det ändå så kan man ha en extra eller 5 där framme som man kan sticka in om d e så. Dessutom finns d ju napp-selar att köpa som man nyper fast i kläderna.



Man sätter ju heller inget skrikande barn i bilen utan d börjar ju isåfall skrika efter en stund och på den här ön e d så korta sträckor så man e ju framme då nästans. Åker man längre turer o resor så e man ju oftast båda ändå o då kan en sitta bak.



Jag låter säkert som värsta häxan nu, men jag blir alltid nervös spå folk som sätter sitt barn fram "ifall dom börjar skrika så man kan trösta dom", men alla väljer själva, jag brukar inte säga till utan som har ju valt det själva.

Man är alltid lite försenad efter man har fått barn så det gör inget enligt mig att stanna till någon gång under bilfärder, hellre att komma för sent än att sitta o titta på bebisen när man ska köra o i värsta fall krocka eller köra på någon. Alla vet ju oxå hur snabbt ett rådjur kan komma upp på vägen, snabbare än om man tittar åt sidan och påtar in en napp.



Folk pratar om att koppla ur airbagar för att kunna sätta barnet fram, men isåfall måste man ta bort hela "påsen" och inte bara klippa av kabeln eller, som i nyare bilar, vrida om en nyckel, för ballongen eller va man ska kalla d utlöses av ett sprängämne som vid upphettning, motor/bilbrand kan antändas och då löses airbagen ut ändå.



Vi har en spegel bak som gör att om ja tittar i backspegeln ser jag in i bilstolen. Betyder ju inte att man ska sitta o glo men bra om man står i bilkö eller i korsning och väntar.



Ursäkta nu att det blev så långt men jag är lite för insatt i detta tror jag och varit delaktig i många diskussioner i detta ämne.


Anonym

Förlåt, det var hon i Lemström som skrev d sista arga :)


Pamela

Jag tycker att man ska göra som man själv tycker. Om ni tycker att det känns bättre att ha henne fram så ska ni ha det.

Vi hade F fram ca första halvåret och sen fick hon sitta bak när vi bytte stol. Det var aldrig ett problem.

Jag är väl kanske lite av den åsikten att man inte kan stanna för minsta lilla som bebisen gnäller för då kommer man ju ingenstans. Och då lär sig barnet att mamma/pappa stannar om jag skriker lite och då får jag som jag vill, barn lär sig sånt väldigt snabbt.

Men i början när bebisen är liten är det kanske tryggare för en själv om den sitter fram så man kan se den. Men man ska ju inte för den skulle sitta och titta bara på barnet, för då kan det ju gå lite tokigt! :)

Ni löser nog det där!

Kramiz


hallonmamma

Jag föredrar att ha barnet bak. Det känns säkrast så. Och det är säkrast så :) Är det inte till och med lag på det nu förtiden? Det har något att göra med airbagen.



PUBLICERAT: 2010-10-07, 11:19:35 | URL: http://hallonmamma.blogg.se/
Jennifer, mamma till Lukas och Leiah

Personligen röstar jag för baksätet!

Jag gjorde misstaget med att sätta Lukas fram när han föddes. Då körde jag en gammal volvo utan airbag och ville ha honom fram. Men Lukas fick total panik när han skulle åka bil när han var liten och satt i babyskyddet och det gjorde att jag tappade all koncentration när jag körde, allt jag gjorde var att titta på honom och försökte trösta honom.

Så när vi sen köpte ny bil så kunde han inte vara fram pga airbagen och visst han skrek lik mycket bak men jag kunde inte sitta och titta på honom hela tiden så jag kunde fokucera mera på vägen. För även om man vill så kan man inte stanna hela tiden bara för att barnet skriker och dom klarar sig bra där bak.



Skulle jag få göra om det idag så skulle jag aldrig någonsin ha satt honom fram från första början, det hade blivit baksätet direkt. Men som alla sagt ni ska göra det som känns bäst för er :)



Det blir säkert bra hur ni än väljer att göra



PUBLICERAT: 2010-10-08, 12:31:11 | URL: http://ettuddanamn.blogg.se/
Minna

I baksätet, det är ju allra säkrast, även fast det skulle vara skönt att ha henne fram någongång när man åker ensam.

När både Justus och jag är med i bilen sitter alltid den av oss som inte kör bak för att hålla koll! Det funkar jätte bra. :)

Eller om man ska någonstans och har en kompis med, så kan ju alltid hon/han sitta bak och hålla koll!



Eller så finns det ju speglar man kan sätta i bak för att se vad lillan håller på med!



:)



PUBLICERAT: 2010-10-08, 15:56:02 | URL: http://minnaamanda.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: