2011-08-12
 21:45:54

FÖRKLARA FÖR MIG!

Alltsåå.. Jag hör/läser hela tiden om folk som inte vet hur de ska göra för att kunna vara hemma längre med barnen/barnet pga av det inte går att klara sig på en lön + hemvårdsstöd.

När vi har räknat på det, kommer vi att ha en hel del mycket mera att röra oss med nu när jag börjar på hemvårdsstöd än vad vi har haft under föräldrarpenningsperioden.
Självklart har det att göra med att jag alltid fått minimipengen (eftersom jag studerade när hon kom), och många andra har en väldigt mycket högre föräldrarpenning.

Men att man inte skulle klara sig på hemvårdsstödet?
Förklara för mig :)

Vi som är vana att leva på en lön + ett fjuttigt studiestöd har lite svårt att få detta att gå ihop.


Carola

DET undrar jag också!! Vi har klarat oss i två år redan på en lön + studiestöd och då det här senaste på bara mammapenningen istället för lön (det har inte varit några problem alls). Och detta år ska vi klara oss på studiestöd+hemvårdsstöd (och det KOMMER att gå). Och då har vi alltså inte tagit studielån ännu heller. Men folk kan ju fan inte hålla i pengarna nu för tiden..måste ju vara det!? Folk ska ha det nyaste (dyraste) av allt hela tiden..plus att folk har helt sjuka bostadslån (vi har också bostadslån men inte i närheten av sådana fantasisummor folk tar på nufötiden). Har man 280.000 i lån förstår jag nog att de inte har råd att vara hemma...(för mig skulle det aldrig vara värt det!!). Men intressant att se om någon svarar.


Carola

Däremot tycker jag nog att hemvårdsstödet är en fis i rymden! 350 efter skatt får jag..och det menar de att man ska klara en hel månad på med bostad, mat, räkningar och allt möjligt?? Fast det är väl just meningen att man ska ha en lön att luta sig mot och nu har ju tyvärr vi inte det. Skulle lätt klara att vara hemma 3 år om vi hade det iallafall.


Linda S

Allt går ju såklart bara om man vill. Men tror att vissa får de svårare när man har haft rätt hög föräldrapenning(jag har oxå haft minimi) till att gå ner såpass mycke. Jag menar 349 euro får jag ut efter skatt o de e verkligen inte mycke. Sen beror de kanske på hur mycke lån man har o såna saker. :)



PUBLICERAT: 2011-08-13, 11:43:16 | URL: http://lindasv.blogg.se/
Åsa, mamma till Sebastian

Jag tror absolut att det går, men sen finns det ju dom som har hus, huslån, större djur som kostar (häst t.ex) billån och andra lån. Det är pga mitt bil-lån som jag måste börja arbeta.

Jag betalar 350 i månaden på bilen, och det är hela hemvårds-stödet, sen kommer det bilservice, bensin och försäkringar till på det, så jag blir så illa tvungen att börja arbeta nu, om jag inte väljer att sälja bilen och köpa en skruttigare, men det är jag inte så sugen på för då sänkt sebastians säkerhet :P



Så jag tror det helt beror på hur man prioriterar :)



PUBLICERAT: 2011-08-14, 12:33:57 | URL: http://minifjun.blogg.se/
Jennifer - mamma till Lukas och Leiah

Det går hur bra som helst att klarar sig på en lön och hemvårdsstöd MEN jag HATAR att vara beroende av Jesper när det kommer till pengar! Jag är en vuxen kvinna, har alltid klarat mig själv och kunnat betala mina egna räkningar! Det är inte hans jobb att försörja mig, personligen förstår jag inte hur man kan vilja bli så beroende av en annan människa som man blir om man är hemma med enbart hemvårdsstöd :)



Men alla tänker ju olika i det fallet och alla har rätt att göra som dom vill :) Sen är det ju urmysigt att få vara hemma och bara vara med sina barn ända upp till 3 års ålder om man vill. Även om det blir gaaansla långtråkigt i slutändan :P



PUBLICERAT: 2011-08-14, 19:59:46 | URL: http://ettuddanamn.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: